کل نماهای صفحه

شنبه، آبان ۰۲، ۱۳۸۸

محمد تقی مصباح یزدی آزادی را به عنوان "یکی از مفاهیم القائی از طرف شیطان" تعریف کرده است.
در شرایطی که بسیاری از شخصیت های سیاسی و مطبوعاتی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شدند، همچنان در زندان به سر می برند، محمد تقی مصباح یزدی صریحاً به اعلامیه جهانی حقوق بشر حمله کرد و آن را در تناقض با قرآن دانست.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رادیو فرانسه، مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریائی سپاه پاسداران با انتقاد از مفاهیم آزادی، لیبرالیسم و حقوق بشر، گفت: "فرهنگ لیبرالی كه امروزه در جهان حاكم است، دارای مباحث و مطالبی بر علیه اسلام و در حقیقت ضد ارزش می باشند".وی اضافه کرد: "اعلامیه حقوق بشر، با اینكه تنها صد سال سابقه دارد، اما آن‌چنان تبلیغ و ترویج شده كه حتی در كشورهای اسلامی و مسلمان به عنوان مرجع و منبع رواج یافته و عده‌ای برای آن ارزشی هم‌چون قرآن قائل هستند".آیت الله مصباح یزدی که آزادی را "یکی از مفاهیم القائی از طرف شیطان" توصیف کرد، گفت: "طبق اعلامیه حقوق بشر، اعدام و تازیانه و خشونت باید ملغی شود كه این مخالف دستورات صریح قرآن كریم است".
علوی گلپایگانی با تاکيد بر حساسيت‌هاي اجتماعي در زمان جواني در بروز انحرافات جنسي ابراز داشت: نبايد زمينه تحريک جوانان ايجاد شود اما در اکثر دانشگاه ها اين مساله ناديده گرفته مي‌شود.
علوي گرگاني از اختلاط دانشجويان دختر و پسر در دانشگاه ها انتقاد کرد.به گزارش هرانا به نقل از ايرنا، و به گفته مرکز خبر حوزه، آيت الله علوي گرگاني روز دوشنبه در ديدار رييس و جمعي از اساتيد دانشگاه دخترانه دولتي حضرت معصومه قم با اشاره به لزوم ايجاد زمينه‌هاي رشد علمي دانشجويان در پيشبرد بهداشت رواني مراکز علمي و دانشگاهي افزود: انتظار داريم دانشگاه‌هاي سراسر کشور براي عدم اختلاط دختران و پسران در دانشگاه‌ها چاره‌انديشي کنند.وي در خصوص جداسازي دانشجويان دختر و پسر در کلاس‌هاي دانشگاهي و لزوم دقت نسبت به جوانان در اين سن که در معرض آسيب‌هاي اجتماعي هستند، اظهارداشت: مرحوم فلسفي هميشه عنوان مي کرد جوان‌ها در اين سن در سرازيري کوهي از مسايل شهوت هستند و نبايد با ايجاد بسترهاي تحريک به آنها، کمک نمود.وي با تاکيد بر حساسيت‌هاي اجتماعي در زمان جواني در بروز انحرافات جنسي ابراز داشت: نبايد زمينه تحريک جوانان ايجاد شود اما در اکثر دانشگاه ها اين مساله ناديده گرفته مي‌شود
با وجود آنکه نزدیک به دو ماه از بازداشت دکتر محمد ملکی میگذرد، تاکنون تنها یکبار اجازه ملاقات به خانواده داده شده است..
با وجود آنکه نزدیک به دو ماه از بازداشت دکتر محمد ملکی میگذرد، تاکنون تنها یکبار اجازه ملاقات به خانواده داده شده است.. به گزارش هرانا به نقل از خانواده دکتر ملکی ، اکنون بیش از 35 روز است که خانواده و وکلای دکتر ملکی اطلاعی از وضعیت نگران کننده سلامتی وی ندارند. در چندین تماس تلفنی کوتاه نیز که تاکنون ایشان با خانواده داشته اند، صدای لرزان و ضعیف او نشان از وخامت وضعیت سلامتی اش داشته و این در حالیست که حدود دو هفته است حتی اجازه تماس تلفنی نیز به وی داده نشده است. ضمنا در پی مراجعه مکرر وکلا به دادگاه انقلاب و زندان اوین مشخص شده که قاضی پرونده دکتر ملکی (قاضی سبحانی) و همچنین معاون امنیت دادگاه انقلاب (قاضی حداد) که آمر بازداشت وی بوده است و بسیاری دیگر از مقامات قضایی مرتبط، همگی تغییر کرده اند و در نتیجه مسئولیت پاسخگویی درباره پرونده ایشان مشخص نیست و ظاهرا بازجوی پرونده تنها مقام تصمیم گیر است.خانواده دکتر ملکی بشدت نگران خطرات تهدید کننده جان ایشان است و بار دیگر با یادآوری نیاز فوری به اقدامات درمانی، تاکید میکند که هر چه زودتر باید ایشان را آزاد و یا در بیمارستان دی و تحت نظر پزشکان متخصص خود بستری نمایند. خانواده بار دیگر هشدار میدهد که نگهداری دکتر محمد ملکی در زندان مصداق شکنجه یک بیمار کهنسال میباشد و وقوع هر گونه اتفاق ناگوار برای ایشان ناشی از قصد قبلی مقامات عالی جمهوری اسلامی در ممانعت عمدی از درمان وی میباشد

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران که به تازگی به این سمت منصوب شده است، گفت:" لازم است انقلابی مانند انقلاب اول در دانشگاههای ایران صورت گیرد"...
کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران که به تازگی به این سمت منصوب شده است، گفت:" لازم است انقلابی مانند انقلاب اول در دانشگاههای ایران صورت گیرد"...به گزارش خبرگزاری هرانا، امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخنان اخیر آیت الله خامنه ای در خصوص وضعیت علوم انسانی در دانشگاه ها گفت: استادان دانشگاه باید با مطالعه قرآن کتاب های تازه ای در این عرصه بنویسند و "دنیا را در چارچوب علمی نجات بدهند.وی با تاکید بر لزوم اصلاح کتب دانشگاهی علوم انسانی در ایران گفت، برخی استادان این رشته ها هم مانند این کتاب ها که از غرب رسیده، رنگ غرب گرفته اند.خطیب نماز جمعه تهران گفت: مثلا در درس روانشناسی كه با فروید رنگ گرفته باید انقلابی صورت بگیرد، انقلابی مانند انقلاب اول در دانشگاه‌های ما لازم است و خیزشی باید صورت بگیرد. گاهی انسان در این فتنه‌ها آنقدر كه از اشرار ترس دارد باید از این كتب هم بترسد.این سخنان در حالی از سوی صدیقی مطرح می شود که طی ماه های اخیر زمزمه هایی در خصوص تغییر محتوای علوم انسانی و حتی در بعضی موارد احتمال تعطیلی دانشگاه و اجرای انقلاب فرهنگی دیگر در دانشگاه ها توسط دیگر مسئولین نیز مطرح شده است.در سال ۱۳۵۹ دانشگاههای کشور به مدتی بالغ بر دو سال تعطیل شدند و به بهانه ی اسلامی سازی، پاکسازی شده و به دام انقلاب فرهنگی افتادند.گفتنی است علی خامنه ای بیش از یک ماه پیش در جمع شماری از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران گفته بود که آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود.وی تحصیل حدود دو میلیون نفر از سه و نیم میلیون دانشجو در ایران در رشته های علوم انسانی را مایه نگرانی دانسته بود زیرا به گفته وی"توانایی مراکز علمی و دانشگاه ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست."

ظهر امروز، در جریان بازدید شیخ مهدی کروبی از نمایشگاه مطبوعات، تعدادی از نیروهای لباس شخصی حامی دولت کودتا با در دست داشتن چماق و درحالی که اقدام به فحاشی می‌کردند به وی حمله کردند.
ظهر امروز، در جریان بازدید شیخ مهدی کروبی از نمایشگاه مطبوعات، تعدادی از نیروهای لباس شخصی حامی دولت کودتا با در دست داشتن چماق و درحالی که اقدام به فحاشی می‌کردند به وی حمله کردند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ادوارنیوز، مهدی کروبی که ظهر امروز جهت بازدید از نمایشگاه مطبوعات در محل این نمایشگاه حضور یافته بود پس از بازدید از چند غرفه حدود ساعت ۱۵ با هجوم تعدادی از لباس شخصی‌ها مواجه شد که با در دست داشتن چماق و توهین به او به وی حمله کردند و در اقدامی هتاکانه عمامه وی را از سرش انداختند. بنا به این گزارش گروه‌هایی از مردم که در نمایشگاه مطبوعات حاضر بودند نیز در واکنش به این اقدام با سر دادن شعارهای در حمایت از مهدی کروبی و میرحسین موسوی حمایت خود را از آنان اعلام کردند و خشم خود را نسبت به نیروهای لباس شخصی ابراز داشتند.فراکسیون خط امام مجلس نیز دراین باره می افزاید که به دنبال هتک حرمت کروبی، محافظان و همراهان کروبی وی را به خارج از نمایشگاه هدایت کردند تا اغتشاشگران به سوءاستفاده از جنش سبز و حضور کروبی برای ادامه جوسازی‌های خود علیه این حرکت موفق نشوند
بنابه گزارشات رسیده از بند 350 زندان اوین ، پس از یورش وحشیانه، روز شنبه زندانیان سیاسی علی صارمی و سید ظهور نبوی از بند 350 زندان اوین به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل کردند.
پس از یورش وحشیانه، روز شنبه زندانیان سیاسی علی صارمی و سید ظهور نبوی از بند 350 زندان اوین به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل کردند.به گزارش هرانا به نقل از فعالین حقوق بشر و دمکراسی ، روز شنبه 25 مهرماه زندانیان سیاسی علی صارمی و سید ظهور نبوی به صورت ناگهانی از سلولهای خود در بند 350 خارج و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل کردند.بند سپاه دارای شرایط غیر انسانی است و زندانیان در این بند تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار می گیرند. بازجویان این بند از اعضای سپاه پاسداران می باشد . اکثر دستگیر شدگان اخیر در این بند زندانی بودن و در اینجا تحت شکنجه های طاقت فرسا قرار می دادند تا به اعتراف علیه خود وادار کنند.لازم به یاد آوری است روز چهارشنبه شب 22 مهرماه با جمع کردند 150 نفر از زندانیان عادی و خطرناک در حسینیه بند 350 زندان اوین، آخوندی بنام روغنی که به جرم فساد اخلاق و کلاهبرداری دستگیر و در زندان بسر می برد زندانیان عادی و خطرناک را علیه زندانیان سیاسی تحریک و تشویق به حمله به آنها می کرد.

دکتر داوود روشنی عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت و نایب رئیس استان تهران این شاخه که پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و مراجعه به آنجا بازداشت شده است.
دکتر داوود روشنی عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران و نایب رئیس استان تهران این شاخه، پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و مراجعه به آنجا بازداشت شده است.
به گزارش خبرگزاری هرنا به نقل از نوروز، روشنی رئیس ستاد منطقه 12 تهران و رئیس ستاد شاهد 88 (فرزندان شهید 88) در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود. او همچنین فرزند شهید نیز هست.
دکتر روشنی هجدهمین عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی است که روانه زندان می شود و خبرها حاکی از بازداشت عضو نوزدهم جبهه مشارکت دارد که به محض تایید این خبر جزئیات آن نیز منتشر خواهد گردید

جواد ماهزاده رمان نویس و روزنامه نگار با حکم دادستانی دادگاه انقلاب، صبج امروز هنگامی که قصد رفتن به محل کار خود را داشت، بازداشت شد.
جواد ماهزاده رمان نویس و روزنامه نگار با حکم دادستانی دادگاه انقلاب، صبج امروز هنگامی که قصد رفتن به محل کار خود را داشت، بازداشت شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از نوروز، وی بعد از ظهر امروز همراه چند مامور به خانه بازگردانده شد. ماموران پس از بازرسی خانه، کامپیوتر او را نیز بردند.ماهزاده با رمان " لبخندت را از من بگیر" به شهرت رسید. این رمان رمانی است درباره دهه 60 از نگاه یک نوجوان و این روزها توسط داوران جایزه های ادبی در حال داوری است و در نظر سنجی ها یکی از چند رمان مورد توجه خوانندگان است.گفتنی است ماهزاده به جز نوشتن رمان و داستان و هم چنین نقد و یاداشت ادبی به عنوان روزنامه نگار با روزنامه های مختلف همکاری می کرد

طی تحقیقات میدانی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در این رابطه، محرز شد که اساساً هیچ یک از افراد فوق الذکر ارتباطی با خشونت‌هایی که دولت مدعی انجام آن شده و وقایع پس از انتخابات و حتی عضویتی موثر در سازمان‌های مورد اشاره نداشته‌اند.
بعد از بروز ناآرامی های پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران که با اعلام پیروزی غیرمنتظره محمود احمدی نژاد که بسیاری آن را تقلب خواندند، آغاز شد، تعداد زیادی از شهروندان معترض ایرانی طی اعتراضات گوناگون بازداشت شدند.
بسیاری از این عده به عنوان «شرکت کننده» و بسیاری دیگر به عنوان «سازمان دهنده» بازداشت شدند، علیرغم اینکه آماری از تعداد دقیق بازداشت شدگان در دست نیست اما منابع دولتی دست کم از بازداشت پنج هزار شهروند در ایران خبر می‌دهند.
حکومت ایران همچون همیشه، دولت‌های غربی و گروه‌های سیاسی و بعضا مسلح مخالف خود را به دست داشتن در ایجاد اعتراضات مسالمت آمیز و گسترده متهم کرد.
در این رابطه، دادگاه‌هایی با نقایص حقوقی بسیار، برای رسیدگی به جرایم متهمان وقایع پس از انتخابات در ایران برگزار شد که در آن متهمانی به اتهام عضویت در سازمان‌های معاند نظام و نقش آفرینی در خشونت های پس از انتخابات در ایران مورد محاکمه قرار گرفتند.
از متهمان سازمانی و خشونت ساز مورد اشاره سه تن در دادگاه دوم پشت تریبون قرار گرفتند و ضمن قبول اتهامات خود مطالبی بر علیه خود نیز ایراد کردند.
در روزهای اخیر دستگاه قضایی اعلام کرد که برای سه تن از متهمان اخیر حکم اعدام صادر کرده است [1]. اسامی اعلام شده محکومین به اعدام عبارت است از : آرش رحمان پور، ناصر عبدالحسینی و محمدرضا علی‌زمانی، اما در تداوم همین روند روز گذشته حامد روحی نژاد دیگر متهم وقایع اخیر نیز به اعدام محکوم شد [2].
آنچه که اساس و محور این گزارش است مدعیات سیستم قضایی- امنیتی در خصوص این افراد است که عنوان شده "این افراد متهم(مجرم) به ایفای نقش در خشونت‌های پس از انتخابات هستند" و همین‌طور "عضویت موثر در گروه‌های محارب داشته‌اند". (کیفرخواست دادستانی در دادگاه دوم [3])
حقیقت موضوع :
طی تحقیقات میدانی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در این رابطه، محرز شد که اساساً هیچ یک از افراد فوق الذکر ارتباطی با خشونت‌هایی که دولت مدعی انجام آن شده و وقایع پس از انتخابات و حتی عضویتی موثر در سازمان‌های مورد اشاره نداشته‌اند.
انجمن پادشاهی دارای دو پرونده با 12 متهم است که تلاش شده است به موضوع انتخابات ربط داده شوند، این افراد همگی به اتهام محاربه در زندان به سر می برند
پرونده اول دارای 9 متهم است که عنوان شده است از طریق محمدرضا علی زمانی به عنوان سرشاخه به انجمن پادشاهی وصل شده اند، تعداد و اسامی متهمان این پرونده عبارت است از :
1- محمد رضا علی زمانی، شغل دست اندرکار عرصه نشر و کتاب
2- احمد کریمی، متولد سال 58، شغل نجاری، ساکن اسلامشهر، متهم به محاربه
3- حامد روحی نژاد، متولد سال 64 ، شغل دانشجو، ساکن دودانگه تهران، متهم به محاربه
4- مجید علیی، 21 ساله ، ساکن اسلامشهر، متهم به محاربه
5- آرش رحماني‌پور ، متولد سال 68 ، محل سکونت تهران، متهم به محاربه
6- پیمان عارفی، متاهل(همسرش نیز سه ماه بازداشت بود) ، متولد سال 62، ساکن تهران، متهم به محاربه
7- ناصر برزگر، 24 ساله، سرباز وظیفه که اخیراً از رشته مدیریت دانشگاه ساوه فارغ التحصیل شده بود، ساکن اسلامشهر، متهم به محاربه
8- داود فرد بچه میراردبیلی، متولد سال 52، بیکار، محل سکونت اسلامشهر، متهم به محاربه
9- سام (نام خانوادگی نامشخص) – ساکن شهریار ، متهم به محاربه
پرونده دوم متهمان انجمن پادشاهی
این پرونده دارای سه متهم است که هویت آنان تا کنون مشخص نشده، دو تن از آنان برادر هستند و اتهام هر سه نفر محاربه است، یکی از افراد این پرونده تنها به دلیل دریافت یک ایمیل معرفی انجمن پادشاهی بازداشت و به این اتهام سنگین متهم شده است.
آغاز پرونده در سال 84
حامد روحی نژاد و احمد کریمی به عنوان دو تن از مهمترین متمهان پرونده اول انجمن پادشاهی مدعی هستند در تاریخ دهم اسفندماه سال 1384 با وعده آقای محمدرضا علی زمانی برای مهاجرت به یک کشور غربی با امید به دستیابی به یک زنده‌گی بهتر و در حالی که هیچ‌گونه سابقه یا فعالیت سیاسی نداشته‌اند، به صورت غیرقانونی راهی شهر اربیل در کردستان عراق شدند و حسب وعده دوست خود و به دلیل فقدان آگاهی با تصور اینکه در طی یک هفته و با ارائه یک داستان، موقعیت پناهنده‌گی به دست می‌آورند امید بستند.
سه شهروند ایرانی پس از ورود به اقلیم خودمختار کردستان در کشور عراق، توسط اداره آسایش کرد (نهاد امنیتی اقلیم کردستان) به اتهام جاسوسی برای ایران، بازداشت و نزدیک به سه ماه در زندان اربیل نگهداری شدند.
این سه تن پس از محرز شدن بی‌گناهی و آزادی از زندان، تقاضای خود برای پناهنده‌گی را به دفتر سازمان ملل در شهر اربیل ارائه می‌کنند و به همین دلیل امکان اقامت موقت در این نقطه از کشور عراق را می‌یابند.
محمدرضا علی زمانی کمی پس از آزادی از زندان اربیل با فردی به نام جمشید که مدعی هواداری از انجمن پادشاهی در آمریکا بود تماس حاصل نمود، این تماس در حالی بود که مسئول اصلی انجمن پادشاهی به نام فرود فولادوند (فتح الله منوچهری) در آن زمان هنوز ناپدید نشده بود و مشخص است که عضویت از طریق هوادار امکان پذیر نمی‌شود، دفتر لندن این سازمان به عنوان ذیصلاح‌ترین منبع برای اظهار نظر در این سازمان طی بیانیه‌یی هرگونه ارتباط این افراد با انجمن پادشاهی، شخض فولادوند و دفتر لندن را رد کرده است.
در بررسی تاریخچه این سازمان مشخص می‌شود، فرد مورد اشاره به نام جمشید به عنوان هوادار این سازمان مخالف به صورت شخصی اقدام به راه اندازی یک رادیو با نام رادیو تندر در سال 85 می‌کند که هیچ‌گاه تاکنون انجمن پادشاهی مسئولیت این رادیو را بر عهده خود اعلام نکرده است، آقای زمانی با این رادیو در زمان اقامت خود در اربیل همکاری می‌کند و از این طریق نیز چند بار دریافت مالی می‌کند. دو متهم دیگر پرونده مدعی هستند هر یک تنها یکبار اقدام به اجرای نمایش رادیویی در این رسانه کرده‌اند و هیچ هزینه‌یی هم دریافت نکرده‌اند و کلمه‌ی همکار را در این رابطه و با این رسانه رد می‌کنند.
سرانجام آقایان روحی‌نژاد و کریمی پس نامیدی از مهاجرت و پس از حدود یک‌سال و پنج ماه اقامت در کشور عراق قصد عزیمت به ایران در اوایل تابستان سال 1387 می‌کنند و در همین رابطه از طریق بسته‌گان آقای روحی‌نژاد با وزارت اطلاعات تماس حاصل کرده و خود را معرفی می‌کنند. آقای علی زمانی نیز پس از دوماه از برگشت دوستان خود به کشور بازمی‌گردد.
آقایان روحی‌نژاد و کریمی که به صورت خودمعرف به وزارت اطلاعات مراجعه کرده بودند، بدون بازداشت بعد از یک جلسه گفت‌وگو با یک مسئول از وزارت اطلاعات در دفتر اسلامشهر، بدون هیچ مشکلی به زنده‌گی عادی خود بازمی‌گردند. هر چند از اقدام علی زمانی بعد از بازگشت به ایران خبری در دست نیست اما یکی از متهمان پرونده که از بازگشت زمانی به کشور مطلع می‌شود، در همان زمان با وزارت اطلاعات تماس می‌گیرد و این موضوع را گزارش می‌دهد که مسئول مربوطه با اذعان به این‌که خود مطلع از موضوع است مساله را بدون مشکل عنوان می‌کند.
شهروندان مورد اشاره به زنده‌گی عادی خود و به نزد خانواده‌ها بازمی‌گردند، آقای روحی‌نژاد به دانشگاه شهید بهشتی و آقای کریمی به نجاری محل کار خود.
در محدوده زمانی 12 تا 14 اردیبهشت ماه سال جاری و دست کم بیش از 40 روز مانده به زمان برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، 9 تن که سه فرد مذکور نیز در بین آن‌ها قرار داشتند به دلایل نامشخص توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بند 209 منتقل می‌شوند، تا اواخر خردادماه بازجویی این افراد به پایان رسیده بود.
اما با شروع اعتراضات گسترده اخیر دستگاه امنیتی همان‌طور که اشاره شد برای این‌که اعتراضات را منتسب به عوامل بی‌گانه و گروه‌های مسلح معاند نظام کند و احتمالا به دلیل فقدان اسناد در این رابطه با دادن وعده آزادی به افراد فوق الذکر آنها را به بیان اعترافات ناصحیح ترغیب می‌کند.
در این گروه نه نفره، دو تن به نام‌های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی نژاد حاضر به هم‌کاری در این موضوع می‌شوند، بنابراین به همراه سایر متهمانی همچون ناصر عبدالحسینی (متهم ارتباط با سازمان مجاهدین خلق) به مدت یک هفته پیش از برگزاری دادگاه متن و اجرا را با کمک بازجوی خود به کرات در بازداشتگاه تمرین می‌کنند.
این افراد پس از اجرای این سناریو [4, 5] و در زمان پایان دادگاه و مراجعت به زندان به گواه شاهدان در خودروی مخصوص زندان حتا اقدام به شادی و خوش‌حالی به دلیل در آستانه آزادی بودن می‌کردند اما با مراجعت به زندان و در یک وعده شکنی به ترتیب احکام اعدام صادر و به آنان ابلاغ می‌شود که از گروه 9 نفره مورد اشاره تا کنون 3 تن این محکومیت را دریافت کرده‌اند.
مجید علیی
دیگر متهم پرونده مورد اشاره است (بازداشت شده 27 اردیبهشت) که در دادگاه دوم متهمان وقایع پس از انتخابات حاضر شده بود. نام‌برده هیچ‌گاه از کشور خارج نشده است و تنها فعالیت خود را یکبار ارائه گزارش اعتراضات در کارخانه کیان تایر و یکبار تماس تلفنی با رادیو تندر که همان‌طور که اشاره شد ارتباطی با انجمن پادشاهی ندارد عنوان کرده است، وی نیز متهم به محاربه و محتمل به محکومیت اعدام است.
آقای علیی عنوان می دارد تلاش زیادی برای کمک به دوستان خود برای برگشت به کشور داشته است و جدی ترین ارتباط خود با آقای زمانی را در همکاری در عرصه برگزاری نمایشگاه کتاب و فعالیت اقتصادی در سال 84 می داند.
پیمان عارفی، ناصر برزگر، داود فرد بچه میراردبیلی، سام، آرش رحماني‌پور
هیچیک از افراد فوق تاکنون از کشور خارج نشده‌اند و هیچیک به غیر از آقای زمانی با کسی در تماس نبوده اند. هیچ اقدام خشونت آمیزی نداشته‌اند و هیچ‌گونه مواد منفجره یا اسلحه‌یی از آنان ضبط نشده است.
لازم به ذکر است همسر آقای عارفی نیز مدت سه ماه بازداشت شده بود که سرانجام با قید وثیقه آزاد شد.
انجمن پادشاهی ایران
انجمن پادشاهی ایران، از گروه‌های سلطنت‌طلب ایرانی است، به رهبری فرود فولادوند، «این گروه قایل به مبارزه مسلحانه علیه رژیم جمهوری اسلامی است. اندیشه‌های این گروه ملغمه‌یی از گرایشات ناسیونالیستی ایران باستان، افکار سوسیالیستی همراه با نفی اندیشه‌های اسلامی است اما منش آن با گروه‌های موسوم به سلطنت طلب تفاوت دارد.»
فرود فولادوند به عنوان لیدر این سازمان پس از سفر به منطقه مرزی ایران در استان حکاری ترکیه در تاریخ 7 بهمن 1385 (۱۷ ژانویه ۲۰۰۷) به همراه دو همراه خود به نام‌های الکساندر ولی‌زاده و ناظم اشمیت ناپدید می‌شود که سازمان‌هایی همچون عفو بین الملل و صلیب سرخ جهانی و همین‌طور مدعیات همسر، فرزند و همکاران وی از ربوده شدن وی توسط سیستم امنیتی جمهوری اسلامی حکایت می‌کند. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز پیش تر گزارشی مفصل در این رابطه منتشر کرده بود.
گزارشات متعددی در خصوص تداوم زندانی بودن یا قتل وی تاکنون مخابره شده است، آنچه که مسلم است پس از ناپدید شدن وی این سازمان عملا لیدر خود را از دست داده و افراد زیادی مدعی مدیریت و راهبری آن شده‌اند، و سایت‌های متعددی نیز در این رابطه فعال هستند، با این وضع، دفتر لندن این سازمان که دارای هویت حقوقی است قدیمی‌ترین بازمانده از تشکیلات دوران فعالیت آقای فولادوند محسوب می‌شود. این دفتر افراد و عناصری که در کیفرخواست ها از آن‌ها به عنوان مسئولان این سازمان ذکر نام شده است را ناصحیح اعلام کرده و اقدامات خشونت‌آمیز منتسبه به این انجمن را نیز نفی می‌کند. [6]
بازداشت شده‌گان فوق الذکر نیز هیچ‌گاه مدعی ارتباط با انجمن پادشاهی یا شخص فرود فولادوند نشده‌اند و دستگاه امنیتی از طریق، طرح ارتباط 8 نفر با علی زمانی و وصل بودن علی زمانی به انجمن از طریق فردی به نام جمشید که هوادار انجمن بوده سعی در عضو نشان دادن این افراد می‌کنند.
زندانیان در معرض خطر اعدام فوری
نظر به اینکه افراد فوق الذکر نه در وقایع انتخابات و نه پس از آن ایفای نقش کرده‌اند و نه امکان ایفای نقش داشته‌اند و نظر به اینکه اساساً عضویتی در سازمان مورد اشاره را نمی‌پذیرند و مستندات نیز این مهم را تائید می‌کند، باید از سیستم امنیتی سوال کرد بر چه اساسی متهمین را با شکنجه های جسمی و روحی و همینطور با وعده وادار کرده است بر علیه خود مطالبی خلاف واقع ادا کنند و از این طریق کوشیده است تا جنس اعتراضات پس از انتخابات در ایران را تحریف کند.
افرادی که در نمونه‌های مشابه در شرایط حقوقی پرونده، با عمل‌کردهای فوق الذکر حداکثر به حبس‌های تعلیقی یا تعزیری میان مدت محکوم می‌شدند با غرق شدن در یک سناریوی امنیتی محکوم به اعدام شده و این محکومیت‌ها در خصوص سایر متهمان نیز رو به افزایش است، این احتمال وجود دارد که در ادامه این سناریو تعدادی از این متهمان بدون بازگشت پرونده به روال حقوقی برای ایجاد رعب و وحشت یا دفن نمودن حقایق به چوبه دار سپرده شوند.
خنثی کردن سناریوی به اجرا گذارده شده و نجات جان افرادی که در یک روال سیاسی و نه حقوقی به مرگ محکوم شده اند، همت و توجه فوری و ویژه تمامی وجدان‌های بیدار را می‌طلبد.
فریبا پژوه روزنامه‌نگار زندانی، بعد از ممنوع‌الملاقات شدن در هفته‌ی جاری قرار بازداشت موقت‌اش نیز تمدید شده است.
فریبا پژوه روزنامه‌نگار زندانی، بعد از ممنوع‌الملاقات شدن در هفته‌ی جاری قرار بازداشت موقت‌اش نیز تمدید شده است.
به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری مسئولین زندان اوین اجازه‌ی ملاقات فریبا پژوه را بنا بر دستور نداده‌اند و این روزنامه‌نگار تنها توانسته دقایقی کوتاه مکالمه‌ی تلفنی با خانواده‌ی خود داشته باشد.
هم‌چنین امروز بازپرسی شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب، قاضی بیگی از تمدید مدت قرار بازداشت موقت فریبا پژوه به وکیل وی مینا جعفری سخن گفته است. این امر نگرانی بابت احتمال بازگشت فریبا پژوه به سلول انفرادی را ایجاد کرده است.
خانم مینا جعفری وکیل فریبا پژوه به خبرنگار هرانا گفته است: «فريبا ممنوع الملاقات شده و نه خانواده‌اش و نه من نمي‌توانيم با وي ملاقات داشته باشيم و اين به دستور خود دادستان تهران بوده است.»
خانم جعفری اضافه کرد: « فریبا همچنان تحت فشار بوده و وضعيت مناسبي به لحاظ روحي ندارد. متاسفانه او نمی‌تواند با من تماس داشته باشد و من وضعیت او را از ملاقات‌هایی که خانواده‌اش با وی داشتند می‌گرفتم.»
مینا جعفری در مورد آخرین وضعیت دیگر موکل خود عیسی سحرخیز گفت «آقاي سحرخيز هم هم‌چنان در بازداشت به سر مي‌برند و قرار بازداشت ايشان هم تمديد شده است اما اطلاعات زيادتري از پرونده او به ما داده نمی‌شود.»
فریبا پژوه روز اول ماه رمضان یعنی 31 مرداد نزدیک افطار در منزل‌ پدری‌اش توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شد و مدت یک ماه را در سلول انفرادی گذراند. در طول بازداشت وی بارها مورد هتاکی زندانبانان قرار گرفته و برای اعتراف‌گیری تحت فشارهای روحی شدید است. وی بعد از یک ماه با هنگامه شهیدی دیگر روزنامه‌نگار زندانی در یک سلول بوده است.
منبع خبر : خبرگزاری هرانا
سه زندانی سیاسی در زندان اوین با بیماری های عدیده و در عین حال عدم رسیدگی پزشکی روبه رو هستند.
به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جعفر ابراهیمی فعال صنفی دربند به دلیل مشکل دیسک کمر و آسیب دیدگی مهره های 3 و 4 گردن، نیازمند رسیدگی پزشکی خاص است، در همین رابطه و طی مکاتبه وی با دستگاه قضایی، قاضی مربوطه طی دو نامه این موضوع را از زندان استعلام نموده است.
در نامه اول قاضی خواستار پاسخگویی پزشک زندان در مورد وضعیت جسمی این زندانی شده است و در نامه دوم دلیل عدم پاسخگویی زندان و اهمال در این مورد را جویا شده است، علیرغم وضعیت بد جسمی آقای ابراهیمی و در شرایطی که امکان مرخصی استعلاجی برای نامبرده وجود دارد به دلیل عدم توجه مسئولان زندان نامبرده کماکان در شرایط بد در زندان اوین به سر می برد.
حامد روحی نژاد، زندانی سیاسی بعنوان متهم وقایع پس از انتخابات که در طی روزهای اخیر به اتهام ارتباط با یک سازمان سیاسی به اعدام محکوم شده است، در حالیکه به دلیل ابتلا به بیماری ام.اس، ضعف بینایی چشم راست و همینطور آسیب دیدگی سمت راست بدن ناشی از فشار عصبی و بیماری ام. اس خود، در زندان به سر می برد، نیازمند رسیدگی پزشکی خاص است.
در خصوص این زندانی نیز تاکنون دادگاه به دو ارسال نامه اقدام کرده است که به علت عدم اقدام پزشک معالج و پاسخ به استعلام دادگاه نامه ای اعتراضی نیز ارسال داشته است. تداوم عدم توجه پزشکی به وضعیت آقای روحی نژاد باعث وخامت بیماری ام.اس و فلج شدن قسمتهایی از بدن نامبرده خواهد شد.
دیگر زندانی سیاسی بیمار در زندان اوین، عباس خرسندی با محکومیت 8 سال زندان است که نیازمند رسیدگی پزشکی است، این زندانی که سابقه چند سکته قلبی را نیز دارد، روز جاری به دلیل بروز مشکلات شدید داخلی منجمله بیماری گوارشی به بهداری مرکزی زندان اوین انتقال داده شد، نامبرده پیش تر موفق شده بود از دو مرخصی کوتاه مدت استعلاجی برای ناراحتی قلبی خود استفاده کند که به علت عدم تمدید این مرخصی ها و همچنین فراهم نبودن شرایط خدمات پزشکی در زندان، بهبودی برای ایشان حاصل نشده است و کماکان در معرض خطر جدی ناشی از عدم رسیدگی پزشکی قرار دارد.