کل نماهای صفحه

یکشنبه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۸۹

اراجیف احمدی نژاد قبل از سفر به نیویورک. (به نقل از روزنامه جام جم)
ملت ايران در موضوع امنيت جهاني و سلاح هسته‌اي كه بزرگ‌ترين خطر براي امنيت جهاني است حرف‌ها، راه‌حل‌هاي روشن و پيشنهادات عملياتي دارد.


محمود احمدي‌نژاد صبح يك‌شنبه پيش از سفر به نيويورك براي شركت در اجلاس بازنگري ان. پي. تي در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: بزرگ‌ترين تهديد براي امنيت جهاني توليد و انباشت سلاح اتمي است. 60 سال است كه تهديد اتمي تمام مناسبات جهاني را تحت تاثير شديد قرار داده است. حدود 40 سال قبل معاهده‌اي منعقد شد و كشورهاي زيادي از جمله ايران به اين معاهده پيوستند و در اين معاهده سه ماموريت مهم بر عهده‌ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گذاشته شد. او ادامه داد: ماموريت اول خلع سلاح بود؛ يعني كشورهايي كه بمب اتم داشتند و اين بمب‌ها را ذخيره كرده بودند بايد در جهت منهدم كردن اين بمب‌ها حركت مي‌كردند. ماموريت دوم جلوگيري از توسعه‌ سلاح‌هاي اتمي بود يعني اين كه اجازه داده نشود كه كشورهاي جديدي به سلاح اتمي و بمب اتمي دسترسي پيدا كنند و ماموريت سوم بسترسازي و كمك به كشورهاي عضو براي استفاده‌ درست از انرژي اتمي و فن‌آوري توليد سوخت اتمي و عمومي كردن آن بود كه متاسفانه آژانس در پي اين 40 سال در راستاي تحقق اين سه هدف موفق نبود. خلع سلاحي رخ نداد، از اشاعه‌ سلاح‌هاي اتمي جلوگيري نشد و كشورهاي جديدي به بمب اتمي دست پيدا كردند و كشوري نتوانست از حقوق قانوني خود براي بهره‌مندي از فن‌آوري و توليد سوخت هسته‌اي استفاده كند و اين ضعفي است كه ساليان سال وجود داشت. احمدي‌نژاد ادامه داد: چند نشست براي بازنگري در معاهده‌ منع گسترش سلاح‌هاي اتمي برگزار شد و برخي تصميمات گرفته شد ولي تغيير چنداني در روند ايجاد نشده است. انتظار نداريم كه تمام مسائل در يك نشست حل و فصل شود........
رييس‌جمهور با اشاره به اجلاسي كه قرار است در چند روز آينده در نيويورك براي بازنگري در ان. پي. تي برگزار شود، گفت: اين نشست مهمي است و كميته‌هاي فرعي آن از چندي پيش تشكيل جلسه داده‌اند كه بازنگري اساسي در معاهده انجام شود و اگر اين اتفاق صورت بگيرد اهداف اساسي براي تاسيس آژانس محقق مي‌شود. وي ادامه داد: بمب اتم به عامل زورگويي و توسعه‌ طلبي تبديل شده است و برخي از دولت‌ها و كشورها به بهانه‌ جلوگيري از توسعه‌ سلاح اتمي به كشورهاي مستقل براي استفاده از حق‌شان يعني دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي فشار وارد مي‌كنند. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: ملت ايران در موضوع امنيت جهاني و سلاح هسته‌اي كه بزرگ‌ترين خطر براي امنيت جهاني است حرف‌ها، راه‌حل‌هاي روشن و پيشنهادات عملياتي دارد و لازم بود كه در اين اجلاس در بالاترين سطح حضور پيدا كنيم و ديدگاه‌ها و پيشنهادات ملت ايران را عرضه كنيم.  احمدي‌نژاد گفت: اگر اين اجلاس موفق شود و اصلاحات اساسي در معاهده ايجاد شود، گام اساسي در ايجاد امنيت جهاني صورت مي‌گيرد.  او گفت: البته ما انتظار نداريم كه تمام مسائل در يك نشست حل و فصل شود ولي حضور ايران در اين اجلاس گام مهمي در كمك به كشورها و ملت‌ها براي شناخت اين موضوع و تصميم‌گيري مناسب‌تر است و ما فكر مي‌كنيم همه‌ ملت‌ها و دولت‌ها حق دارند در اين عرصه‌ مهم حضوري تعيين‌كننده و مشاركتي موثر داشته باشند و ما هم انجام وظيفه مي‌كنيم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر