کل نماهای صفحه

پنجشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۸۸

ایران با اعزام بازرس برای بررسی شکنجه در این کشور مخالفت کرد


ایران با درخواست کشورهای غربی برای اعزام نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای بررسی وقوع شکنجه در بازداشتگاه های این کشور و خشونت های صورت گرفته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور مخالفت کرده است.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در پایان نشست " بررسی عمومی دوره ای" خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که در ژنو برگزار شد، با انتشار گزارشی اعلام کرد این کشور درخواست آزادى تمام زندانيان سياسى، تعيين نماينده ويژه در امور شكنجه و پذيرش اعزام بازرسان بين المللى برای تحقیق درباره خشونت هاى پس از انتخابات اين كشور را رد کرده است.

این گزارش در پایان بررسی سه روزه وضع حقوق بشر ایران، منتشر شد.
 
از دیگر موارد مخالفت ایران با پیشنهادهای اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، رد اصلاح قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، رد توقف فوری اعدام نوجوانان و زندانیان سیاسی و رد پایان دادن به محدودیت های شدید آزادی بیان است.

هیات اعزامی دولت ایران به این اجلاس همچنین اتهام های مطرح شده درباره موارد نقض حقوق بشر در این کشور مانند محدود بودن رسانه ها، ممانعت از دسترسی آزاد شهروندان به اینترنت و محدودیت شدید آزادی بیان را رد کرده است.

 
بر اساس گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ایران بیشتر از 40 پیشنهاد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مخالفت کرده، 123 پیشنهاد را پذیرفته و قرار است به 23 پیشنهاد دیگر در ماه ژوئن پاسخ دهد.
 
محمد جواد لاریجانی، سرپرست هیات اعزامی ایران به اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل از لحن مسموم کشورهای غربی در جلسه ویژه بررسی وضع حقوق بشر در کشورش که دوشنبه برگزار شده بود، انتقاد کرد.
به گفته آقای لاریجانی این پیشنهادها به وسیله گروهی سازمان یافته از کشورها مطرح شده و این اقدام را برای عملکرد شورای حقوق بشر خطرناک دانست.

 
مواضع دولت ایران در این اجلاس با انتقاد شدید بعضی از کشورها و گروه های مدافع از حقوق بشر همراه بوده است.
این در حالی است که بعضی از کشورها مانند نیکاراگوئه، سودان، ونزوئلا و بولیوی از وضع حقوق بشر در ایران دفاع کرده اند.
وزارت امورخارجه بریتانیا در پایان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اظهارات نماینده ایران در این اجلاس را به دور از واقعیت دانست.

 
بری مارستوم از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا گفت: "متاسفانه خودداری حکومت ایران برای برقراری ارتباط صادقانه با این روند و انکار موارد نقض حقوق بشر که به نام آن صورت می گیرد، تعهدات آن را برای احترام گذاشتن به حقوق بشر اولیه شهروندانش و تعهدات قانونی خود برای تضمین حقوق بشر همه مردم ایران را به استهزاء می گیرد."
 
ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران واکنش دولت این کشور به گزارش شورای حقوق بشر را بیانگر " رفتار فریبکارانه دولت ایران نسبت به هنجارهای بین المللی حقوق بشر" دانسته است.
آقای رودز گفت: " دولت ایران با صدای بلند به جهانیان اعلام می کند که در مذاکرات و تعاملات بین المللی قابل اعتماد نیست، و هیچ ظرفیتی برای بروز تمایلات صادقانه برای همکاری ندارد، و به جای آن نفرت و تحقیر و توهین نسبت به جامعه بین المللی ابراز می کند."

شوراى حقوق بشر سازمان هيچ ابزارى براى اجرايى كردن تعهدات ارائه شده از سوى كشورها براى رعايت حقوق بشر ندارد.

این شورا در سال سال 2006 تاسیس شد و برای نخستین بار وضع حقوق بشر ایران را در نشست این هفته " بررسی عمومی دوره ای" بررسی کرده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر