کل نماهای صفحه

جمعه، بهمن ۲۳، ۱۳۸۸

                   سلاح استراتژیک ایران
                             (قاصد)

بمباران دقیق و مؤثر مکان های مهم و استراتژیک دشمن مانند فرودگاه ها ، کارخانجات مهم ، پالایشگاه ها ، پل ها ، نیروگاه ها و ... در نبردها بسیار حائز اهمیت است و گاه نقش تعیین کننده دارد . سلاح ها هدایت شونده ی دقیق برای پاسخ به این نیاز طراحی گردیده به عنوان مثال خطای موشک های دوربرد بسیار دقیق در حدود چند ده متر است و خطای یک بمب هدایت شونده لیزری در حد متر است . مهمات خوشه ای با اینکه سطح زیادی را پوشش می دهد ولی برای اهدافی که روی سطح زمین نیستند ودر عمق استحکامات قرار دارند مناسب نیستند .



بمب هدایت شونده دوربرد سنگین ایران با نام قاصد یک سلاح کارآمد و بازدارنده است . این بمب با همکاری متخصصان وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش ساخته شد


بمب حامل 2000 پوند ( 900 Kg ) مواد منفجره با قابلیت نفوذ می باشد . در نمونه های تست شده بمب از هدایت تلویزیونی سود می جست . یعنی خلبان هواپیما با دوربین خود بر روی هدف قفل می کرد و بمب از طریق این تصویر به سمت مرکز آن هدایت می شود .


اما ظاهراً گونه هدایت لیزری نیز در حال ساخته شدن می باشد . مجموعه ای از بالک ها ( کانارد ) در ابتدای موشک وظیفه اصلاح مسیر حرکت بمب را به عهده دارد و بالک ها ثابت دم پایداری حرکت بمب را بر عهده دارد .


متخصصان صنایع دفاع درحال مونتاژ بمب قاصدبا توجه به هوشمند بودن بمب و مقدورات آیرودینامیکی امکان رها سازی بمب از فاصله دور و ارتفاع بالا و دورازدسترس پدافندهای هوایی دشمن وجود دارد .



با توجه به حجم زیاد ماده منفجره ( 900 kg ) و دقت بسیار زیاد آن با تنها چند تیر از این بمب می توان جهنمی بر پا کرد . متخصصان ،بمب قاصدرا بر مبنای بمب های سری GBU آمریکا ساخته اند و در گام بعدی با اضافه کردن یک بوستر سوخت جامد قصد افزایش بردبمب تا مسافت Km 200 را دارند . پس از تست موفقیت آمیز این بمب و رونمایی از خط تولید آن کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی حساسیت ویژه نشان دادند و این ناشی از اهمیت استراتژیک این بمب دارد .


در صورتی که بتوان این سلاح را توسط یک سیستم مکان یابی جهانی مانند گلوناس ( همتای روسی GPS ) هدایت کرد حقیقتاً بازدارندگی زیادی در مقابل تهدیدات خارجی برای کشور به ارمغان خواهد آورد .


به هر حال هم اکنون این بمب نقش مهمی را در کنار دیگر تجهیزات نیروی هوایی برای حفاظت از مرزهای ایران ایفا می کند . جنگنده های فانتوم ، سوخو 24 ، سوخو 25 ، میگ 29 ایران قابلیت استفاده از این سلاح کارآمد را دارند .





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر